Jak vybrat Gravel kolo?

Gravel kola dávají cyklistům obrovskou svobodu v plánování, kam si může vyjet. Už nemusíte sledovat, zda náhodou neskončíte se silničním kolem v lese nebo se nebudete na těžkém horáku dřít 15 kilometrů po asfaltu. Gravel bike je univerzál připravený na všechno. A proto jsou tak populární.

Gravel bike v kostce

Vzhledem nejvíce připomíná kolo silniční, bere si z něj celou řadu prvků. Ty jsou ale často upravené tak, aby dávaly větší kontrolu v terénu, zvýšily odolnost kola a také, aby bylo přece jen pohodlnější pro obyčejné jezdce než silniční speciál.

Lehce upravená je geometrie kola a to směrem k většímu pohodlí a ovladatelnosti. Má zpravidla vyšší hlavovou trubku, kratší představec a kratší lehký rám. Gravely jsou osazeny silničními řídítky, ta ale mají lehce širší úchop pro větší ovladatelnost v terénu. Nejviditelnější odchylkou jsou širší pláště se vzorkem.

Některá gravel kola jsou více pro silnici, jiná lehce více pro terén, ale tyto hlavní znaky se opakují a zaručují velkou univerzálnost.

Rám a vidlice

Velmi důležitým parametrem, který se ale ne vždy od výrobce dozvíte, je vůbec to, jak širokou pneumatiku dovoluje rám a vidlice.

Pokud například chcete svůj gravel používat jako takové svižnější horské kolo a hodláte ho osadit odpovídajícími pneumatikami – tedy širokými a s větším vzorkem, tak si tento parametr pohlídejte jako první.

Ze začátku byly maximální limity pro pláště někde mezi 35-40c, což bylo velmi blízko silničním kolům. Novější generace gravelů přinesly vyšší světlou šířku vidlic a posunuly se k hodnotám 40-45c. Dnes už se občas objevuje hraniční šířka pláště i 50c.

Pokud přesnou hodnotu prostupnosti vašeho rámu nebo vidlice neznáte, držte se pravidla, že by nejužší místo mezi pláštěm a vidlicí nemělo mít méně než 3-5 mm.

Kola a pláště

650b nebo 700c to je oč tu běží. Doporučujeme se rozhodnout podle toho, na co kolo využijete častěji. 650b je vhodnější pro ty z vás, kdo preferujete spíše terén, pohodlí a ovladatelnost a hodí se pro osazení širšími plášti.

Kdo má jako svou prioritu rychlost jízdy a plánuje převážně brázdit silnice, bude pro něj vhodnější 700c. Mají větší setrvačnou sílu a lépe přejedou přes nerovnosti. U těchto kol převažují pláště kolem 40-45 mm.

Co se týče plášťů, u nich při výběru postupujte opravdu hlavně podle svého preferovaného terénu. Kdo chce s gravelem jezdit hlavně po silnici zvolí užší a hladší plášť. Mimo cesty je vhodnější širší plášť s výstupky.

Materiál kola

Asi už jste slyšeli o karbonu. Jak je lehký, tuhý a výkonný. Zároveň si ale za karbonový rám připlatíte. Levnější možností je ocel, která sice o něco více váží, na druhou stranu, když jdete do gravelu, asi chcete hlavně univerzální kvalitní kolo a ne nutně hlídat každý gram a trhat osobní rekordy.

Ocel je prakticky nezničitelná, a pokud máte napnutý rozpočet, je lepší sáhnout po ní a ušetřené peníze třeba vložit do kvalitních plášťů a dalších komponentů. Pro koho je hlavním měřítkem kvalita, investice do karbonu ho mrzet nebude. Karbonová kola jsou skvělá.

Kolo jako zrozené pro vícedenní výlety

Gravely jsou vynikající volbou pro ty z vás, kteří rádi trávíte na kolech prodloužené víkendy. Takové delší túry bývá těžké naplánovat jen v terénu nebo jen po silnici a univerzálnost gravelu využijete na maximum.

S tímto využitím počítají i výrobci a tak můžete najít celou řadu modelů s úchyty pro brašny a taštičky všeho druhu.

Zrovna v Česku je terén pro gravel jako dělaný. Většina terénů není žádný horský extrém, u každé vesnice je solidní štěrková nebo polní cesta a silnice (bohužel) máme spíše výmolové než s hlaďoučkým asfaltem první jakosti. Suma sumárum – Česko ráj gravelů.

© 2005–2022 Helia Trade s.r.o.
Vytvořilo FEO
Kategorie
Nahoru
Profil
Košík